Waar wacht je nog op?

Gemiddeld wachten mensen tussen de 20  en 25 minuten in een wachtruimte. Dit is behoorlijk wat tijd! Tijd, die voor velen niet al heel prettig wordt ervaren. Zeker als de reden voor het wachten een spannende afspraak betreft, zoals bijvoorbeeld bij een arts of de tandarts.

Het is natuurlijk prettig als je deze wachttijd voor jouw bezoekers een stuk aangenamer kunt maken. Want als zij blij zijn, is dat zeker ook prettiger voor de degene die de bezoeker ontvangt! Maar hoe doe je dat? Precies, met behulp van geurmarketing! Wij vertellen je graag hoe je jouw bezoekers positief kunt beïnvloeden tijdens het wachten.

Aangenaam wachten

Is dat mogelijk? Aangenaam wachten? Hoe zorg je ervoor dat men tijdens het wachten een prettige ervaring beleeft? Daar is onderzoek naar gedaan en wat blijkt De deelnemers aan het onderzoek werden allereerst in drie groepen verdeeld. Vervolgens werd gevraagd om tijdens het wachten vragenlijsten in te vullen. De eerste groep wachtte in een ruimte zonder toegevoegde geur. De tweede en de derde groep zaten in een wachtruimten met toegevoegde geur. De uitkomst? Geur had een positief effect op de stemming van de deelnemers in groep 2 en 3. Zij hebben het wachten als minder vervelend ervaren en waren positiever in hun reactie! Tijdens dit onderzoek werd gebruik gemaakt van lavendel en sinaasappel.

Geur & Wachten

Voor ons gevoel kan wachten oneindig lang duren. Het maakt dan niet uit of je staat te wachten in een winkel, bij een dokter of voor het inchecken. De tijd lijkt voorbij te kruipen. Maar wat als we deze tijdsperceptie kunnen beïnvloeden met geur. Ook dit is onderzocht. Tijdens dit onderzoek stonden deelnemers te wachten in een rij. De ene groep werd niet blootgesteld aan geurmarketing, de andere groep wel. De uitkomst? De groep die werd blootgesteld aan geurmarketing had het idee dat de tijd sneller voorbijging en was positiever in de feedback terwijl de wachttijd van beide groepen identiek was!

Zenuwen en Wiebelbenen

We zijn er allemaal wel bekend mee. Je zit in een wachtruimte en ervaart de spanning van de andere wachtenden. Jouw klanten, cliënten en patiënten worden blootgesteld aan het onrustig bewegen van de benen, zenuwachtig kuchen en het wrijven en afvegen van de zweethanden. Vooral symptomen die kunnen ontstaan in de wachtruimte van een (tand)arts. Dit gevoel van spanning of wellicht zelfs wel angst, wanneer we in een medische wachtruimte zitten, is niet bevorderlijk voor de sfeer en het navolgende gesprek. Mensen in een ruimte met toegevoegde geur ervaren minder angst voor de geplande afspraak! Voor deze test werd lavendelgeur gebruikt. Een geur waarvan we weten dat deze een aangename en ontspannende werking heeft wanneer deze op juiste manier en in de juiste dosering wordt toegepast.

Conclusie, geurmarketing heeft, mits goed toegepast, een positief effect tijdens het wachten. Wij vertellen je graag welke geuren goed toepasbaar zijn voor jouw specifieke situatie! Dus, waar wacht je nog op? Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de beste oplossing voor aan aangename wachttijd ✔

Natural Mood Makers

Vrijblijvend adviesgesprek

Wil je meer weten over wat wij voor winkels, showrooms, zorginstellingen of kantooromgevingen kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek.