Van pionier naar innovatieve marktspeler

Arthur Stuivenberg: ‘Laat geur voor je werken’

Natural Mood Makers werd in 2012 opgericht. Dik tien jaar verder is het bedrijf uitgegroeid tot een innovatieve marktspeler op het gebied van geurmarketing, luchtkwaliteit verbetering en stankverdrijving. Dat vraagt om een nadere kennismaking met de man achter de schermen.

Laat geur voor je werken

In ons eerste blog stelden wij Arthur Stuivenberg al even aan je voor. Arthur is de oprichter van Natural Mood Makers: een man met een bijzondere visie. Als succesvol ondernemer in de high-end koffie-industrie werd hij keer op keer verrast door het positieve sentiment dat de geur van koffie oproept: een gevoel van verbondenheid, gezelligheid en een momentje van rust. Dat gevoel bemerkte hij niet alleen bij zichzelf, maar ook bij klanten, leveranciers en op de werkvloer. Steeds vaker kwam hij tot die ene conclusie: als geur zoveel emotie oproept, dan kunnen we die geuren ook voor ons laten werken!

Geur stuurt het onderbewustzijn

Arthur’s visie bleek te stroken met het principe van geurmarketing: slimme retailers zetten geuren in om hun omzet te verhogen, daarbij gebruik makend van één simpel gegeven waar je niet omheen kunt: geuren wekken emoties op die je verstand als het ware te boven gaan. Geur stuurt ons gedrag op een heel subtiele en prettige manier, op het niveau van ons onderbewustzijn. Dat is precies waar je met geurmarketing gebruik van maakt.

Meer omzet

‘Aha’, dacht Arthur. ‘Als wij dit goed aanpakken – met grondige geurkennis, de juiste machines om de geuren te verspreiden en een actief servicebeleid – dan zorgen wij ervoor dat bij bezoekers in een winkel een positieve emotie wordt opgewekt. Als ze zich prettig voelen, dan blijven ze langer. En als ze langer blijven, is de kans groot dat ze ook voor meer omzet zorgen. Bovendien houden bezoekers een positiever beeld over aan het bezoek.’

Dalend ziekteverzuim

Vanuit deze gedachte, en vanuit de stijgende vraag naar natuurlijke producten als alternatief voor synthetische luchtverfrissers, groeide Natural Mood Makers uit van een pionier in geurmarketing tot een innovatief bedrijf dat niet alleen in de retail actief is, maar ook bij musea, bezoekerscentra, theaters, zorginstellingen, verpleeghuizen, hotels en niet onbelangrijk: in kantoren. Een mooie bijkomstigheid van natuurlijke geur is namelijk dat het een antibacteriële werking heeft. ‘Onze opdrachtgevers zien de binnenluchtkwaliteit verbeteren door de antibacteriële werking van uiterst fijn vernevelde etherische olie. Soms zijn ze eerst nog wat sceptisch, maar als ze aan de cijfers zien dat het ziekteverzuim daalt, zijn ze overtuigd.’

Natuurlijke geur in jouw organisatie

Wil je weten hoe geur jouw omzet kan verhogen? Wil je de luchtkwaliteit op kantoor verbeteren met lager ziekteverzuim als meetbaar resultaat? Of zoek je een natuurlijk middel om nare luchtjes te neutraliseren? Neem dan contact met ons op!