Top-10 succesfactoren voor effectieve geurmarketing

Retailers in de BeNeLux zetten steeds vaker geurmarketing in. Dat heeft een aantal redenen: door de aanzuigende werking van Internet is het thema ‘beleving in de winkel’ veel belangrijker geworden. Daarnaast is uit onderzoek nu onomstotelijk komen vast te staan dat geurmarketing een uitermate effectieve manier is om je doelen te bereiken: meer omzet en klanten die graag nog eens terugkomen.

Er zijn echter wel een paar regels om de geurmarketing écht effectief te laten zijn. Hierna volgt een opsomming van 10 factoren waar je rekening mee moet houden voor succesvolle geurmarketing.

1. Originaliteit

De geur die u inzet mag natuurlijk niet hetzelfde zijn als die van uw buren. Maar ook mag deze niet teveel lijken op die van concurrenten. De originaliteit vergroot ook de herkenbaarheid van uw winkel. Je kunt zelfs overwegen een zgn. ‘corporate scent’ te laten ontwikkelen (dat is een geur die exclusief voor uw winkel wordt ontwikkeld). Dat kost natuurlijk wel iets maar je kunt er zeker van zijn dat alleen jouw winkel over de geur kan beschikken. Daarnaast hoef je geen enkele concessie te doen aan de geurbeleving omdat je zelf direct betrokken bent bij de ontwikkeling van de geur.

2. Duidelijkheid

Hoe duidelijker de geur klanten de weg wijst in je winkel hoe beter. Dit betekent niet dat de geur sterk aanwezig moet zijn of heel duidelijk herkenbaar als bijvoorbeeld ‘typisch sinaasappelgeur’ of ‘typisch lavendelgeur’. Nee, duidelijkheid gaat hier over de emotie (= gevoel) die de geur opwekt. De geur moet dan ook precies de juiste gewenste emotie opwekken. Daarvoor dient de geur die voor een bepaalde locatie gekozen wordt door de meeste mensen aan dezelfde (positieve) emotie te worden verbonden.

Zo kunnen geuren, indien dat ook werkelijk in de context past, bijvoorbeeld een gevoel van luxe oproepen. Dit wordt echter pas door de klant zo ervaren als er een helder verband is tussen de gekozen geur en de aangeboden artikelen.

3. Overtuigingskracht

In samenwerking met de geurproducent kiest de retailer een geur die heel erg goed aansluit bij de emotie die de retailer wenst op te roepen. Door het activeren van deze (bijna altijd positieve) emotie wordt de bezoeker van de winkel zich gewaar van de meerwaarde van de aangeboden artikelen. Zo leidt de juiste geur gemakkelijk tot meerverkoop, zo blijkt uit vele onderzoeken, omdat de bezoeker de overtuiging heeft een artikel aan te schaffen dat t.o.v. de aankoopprijs een meerwaarde heeft.

4. Natuurlijke kwaliteit

Geuren zijn er in verschillende kwaliteiten. Een belangrijke onderverdeling is die in synthetische of natuurlijke geur. Kiezen voor een 100% natuurlijke geur geeft de retailer het voordeel dat naast het geureffect dat via de neus bereikt wordt, er ook beïnvloeding plaatsvindt wanneer de geur via de ingeademde lucht in ons brein arriveert. Hierdoor kan met minder geur een groter effect worden bereikt.

Daarnaast reageert personeel veel positiever op natuurlijke geur omdat ze er zeer snel aan wennen. Het onderbewuste wordt echter, ondanks dat de geur niet meer expliciet waargenomen wordt, nog steeds getriggerd, waardoor men zich prettiger voelt tijdens de werkdag.

5. De want-to-see-again-factor

Voor retailers is het van belang dat bezoekers hun winkel onthouden en er met anderen in positieve zin over praten.

Dat ze zelfs het gevoel krijgen dat ze de winkel nog wel een keer willen bezoeken.

6. Relevantie

Een heel zoete vanillegeur in een ‘stoere mannen’ kleding zaak is niet erg handig. En een slaapverwekkende geurmelange in een sportartikelenwinkel doet het natuurlijk ook niet echt goed. De geur die wordt ingezet moet goed aansluiten op de artikelen die worden aangeboden en de uitstraling van de winkel. Een goed advies op het gebied van geurkeuze is dus van groot belang, vooral als er twijfel is over welk geurtype het beste past bij de winkel.

7. Verschil met de concurrentie

Onderscheid is van groot belang bij het succesvol functioneren van een winkel. De uitstraling van de winkel moet uitmuntend zijn. Daarom investeren retailers in een mooie winkelinrichting, getraind personeel en zorgen ze ervoor dat het assortiment aansprekend en exclusief is. Geur kan daarin uitstekend ondersteuning bieden. Zeker als besloten wordt met een zgn. corporate scent te gaan werken stelt de ondernemer zich zeker van een onvergetelijke winkelervaring voor de klant.

8. Consistentie met eerdere uitingen

Door geur op zodanige wijze in te zetten dat deze ‘herkenning’ oproept bij de klanten ontstaat er een ‘band voor het leven’. De geur wordt tot in lengte van dagen door de klant verbonden met een bepaalde winkel. Zonder deze wetmatigheid geweld aan te doen kun je ervoor kiezen de geur per seizoen nog wel iets aan te passen, waarbij de basis dus wel hetzelfde blijft maar er bijvoorbeeld in het voorjaar typische voorjaarstonen worden toegevoegd aan de geurbeleving.

9. Geloofwaardigheid

Het goed op elkaar afstemmen van de verschillende marketing tools in de winkel bevordert de geloofwaardigheid van een winkeluitstraling. In het high-end segment schoenen verkopen terwijl de verlichting maar half werkt komt niet geloofwaardig over. En personeel dat zelf nog nooit een boek gelezen heeft komt de verkoop in een boekenwinkel waarschijnlijk ook niet ten goede. Daarentegen is het voor de eigenaar van een sportwinkel fijn te weten dat zijn verkoopmedewerkers zelf ook graag aan sport doen.

Maar als het om geur gaat is een link niet zo gemakkelijk te leggen. Daarin kunt u zich toch het beste laten adviseren door iemand die verstand heeft van geuren. Enkele meer voor de hand liggende basisregels zijn wel te geven.

  • Gebruik in winkels met een natuurlijke uitstraling een geur die aan de natuur doet denken.
  • Voor winkels die van zichzelf al een bepaalde geur hebben (parfumerie, drogisterij, foodstores) dient extra zorgvuldig bekeken te worden hoe de toegevoegde geur zich verhoudt tot de bestaande geur.
  • Luxe non-food stores kunnen hun uitstraling vaak benadrukken met typische houtachtige en andere zwaardere geuren terwijl trendy winkels beter kunnen kiezen voor de wat meer citrusachtige of andere lichtere geuren.

10. Activerende werking

Natuurlijk moet de geur die gebruikt wordt activerend zijn. De bezoekers van de winkel dienen immers geactiveerd te worden om iets uit het aanbod aan te schaffen. Daaraan voorafgaand willen we potentiële klanten motiveren het product te benaderen, er een vraag over te stellen of het product op te pakken. De geur die subtiel in de winkel aanwezig is kan hiertoe een bijdrage leveren door de opgewekte emotie.

Meer weten? Klik hier om uw gegevens achter te laten. Wij nemen contact met u op.