De vijf succesfactoren voor geurmarketing

Origineel, duidelijk en consistent.

Geurmarketing is een zeer effectieve en prettige manier om je doelen te bereiken. Maar dat gaat helaas niet vanzelf. Wil je geurmarketing écht effectief laten zijn, zorg dan in elk geval dat je op deze vijf succesfactoren goed scoort.

Maar eerst even terug naar het begin. Door geurmarketing in je winkel in te zetten, zorg je voor een aansprekende klantbeleving. Je prikkelt daarmee immers de zintuigen. Dat leidt tot blije en kooplustige klanten die zich jouw winkel en daarmee je merk, dienst of product aanmerkelijk beter zullen herinneren. Lees anders ons blog over ‘De winkel van de toekomst’ er nog maar eens op na. Geurmarketing kan echter niet zonder de volgende vijf aandachtspunten:

1 Geurmarketing: alleen met natuurlijke geuren

Werk met geuren die 100% natuurlijk zijn, dan kun je het gedrag van je klant beter beïnvloeden. Natuurlijk geuren zijn namelijk gebaseerd op zuivere, etherische oliën met een aantoonbaar positief effect op koopgedrag, stemming en gezondheid. Met een synthetische geur bereik je dat effect niet of nauwelijks.

2 Geurmarketing: het moet origineel zijn

De geur die je gebruikt mag uiteraard niet precies dezelfde zijn als die van je buren, en de geur moet zich tegelijkertijd onderscheiden van die van je concurrent. Kies dus iets origineels! Je kunt zelfs een zogenaamde ‘corporate scent’ overwegen: een unieke geur die exclusief voor jouw bedrijf wordt ontwikkeld. Daarmee weet je zeker dat alleen jouw winkel of keten over die bepaalde geur kan beschikken.

3 De basis voor geurmarketing: duidelijkheid

Geef met de gekozen geur een helder signaal af. Maar pas op! Dat betekent niet dat de geur heel krachtig aanwezig moet zijn! Of dat bezoekers van de winkel per se een ‘typische sinaasappelgeur’ of een ‘typische lavendelgeur’ moeten waarnemen. Nee, je communiceert pas duidelijk met geur als die de juiste emotie bij de bezoeker opwekt. Zo kun je met geur bijvoorbeeld heel goed een gevoel van kwaliteit of zelfs luxe oproepen. Dat zal jouw klant echter pas écht ervaren, als er een overtuigend verband is tussen de geur die je kiest en het aanbod. Loop maar eens door de showroom van een exclusief automerk. Of door de winkel van een duur kledingmerk. Zeker weten dat jij daar een gevoel van luxe ervaart! Zie hier de basis voor geurmarketing!

4 Zorg voor consistentie

Door geur ontstaat er een hechte band als je deze op een zodanige wijze inzet dat deze herkenning oproept bij je klanten. Dezelfde geur steeds weer toepassen is dus een goed idee. Je kunt er eventueel nog wel voor kiezen om de geur elk jaargetijde iets aan te passen, dan dan bijvoorbeeld aan het toevoegen van een typische lentegeur aan de geurbeleving in het voorjaar.

5 Maar als je écht succes wil hebben met geurmarketing? Vraag om advies!

Vanzelfsprekend moet de geur die je in je winkel gebruikt een activerende werking hebben en daarnaast goed passen bij het aanbod en de uitstraling van je winkel én de juiste emotie oproepen. Tijd dus voor een expert! Want voor het beste resultaat laat je je adviseren door een geurmarketeer met verstand van zaken. Maak geheel vrijblijvend een afspraak. Wij vertellen je graag meer, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van jouw corporate geur!

(Foto: Ashim D’Silva op Unsplash)