De kracht van corporate geuren (deel 1)

Unieke geur vormt de basis voor herkenbaarheid

De kracht van geurmarketing schuilt in het unieke vermogen om directe, krachtige en uiteenlopende emotionele relaties te leggen met klanten. Dat kan heel ver gaan.

Je eigen stijl

In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om op te vallen in een volle (online) markt, is het zaak om jouw merk, product, winkel of kantoor eruit te laten springen. Steeds meer organisaties nemen hun merk onder de loep en ervaren hoe ze met geur een krachtiger indruk op hun klanten, relaties en medewerkers kunnen maken. Daarbij is het extra belangrijk om een unieke geur te ontwikkelen. Die vormen de basis voor herkenbaarheid, eigenheid en onderscheidend vermogen. Heb je die unieke geur te pakken, dan is dat jouw corporate geur; of corporate scent, zo je wilt. Omdat hier zoveel over te vertellen valt, besteden wij graag twee opeenvolgende blogs aan dit onderwerp. Maar laten we beginnen met een mooi voorbeeld: geurmarketing bij hotelketen Hyatt Place.

Hyatt Place

Het toepassen van geurmarketing is een strategie die al sinds het ontstaan ervan in 2007 door Hyatt Place wordt ingezet. De unieke ‘seamless’-geurhandtekening van deze hotelketen bestaat uit een mix van verse bosbessen, lichte bloemen met een basis van warme vanille en muskus. Deze mix roept de sensatie op van elegantie en rust. Het geurproject begon met een kleine proef, bedoeld om de merkperceptie te verbeteren. Onderzoek en reacties op internet lieten zien dat deze uitgebalanceerde mix van geuren de bezoekerservaring en merkherinnering van duizenden gasten heeft verbeterd.

Het effect van corporate scent

Vandaag de dag is deze kenmerkende geur van Hyatt Place te vinden in bijna 300 hotels in de VS. De geur is zo’n bewezen merkpijler, dat deze is aangemerkt als een merkstandaard die de ervaringen met het bedrijf en de merkpersoonlijkheid bepaalt – net zoals achtergrondmuziek, een logo en andere uitingen.

Doorgrond het DNA van je merk

Oké, corporate scent dus. Maar waar begin je? Net als bij adverteren moet de geurhandtekening de basis van het merk overdragen. Daarom is het nodig om de unieke belofte, persoonlijkheid, tone of voice, waarden en globale emoties die je graag aan de beleving van jouw merk wilt verbinden, te definiëren. Een geurexpert kan je daarbij helpen. In ons volgende blog vertellen we je hier graag meer over. Lees ook eens ons blog over geurmarketing in hotels, want dat sluit hier mooi bij aan. Heb je nu vragen? Neem gerust contact op!

Bron: Harvard Business Review, Inside the Invisible but Influential World of Scent Branding. Door Laurence Minsky, Colleen Fahey en Caroline Fabrigas.

Foto door James Cousins op Unsplash.