Hoe geur je gemoedstoestand verbetert

Geur en gedrag: de basis voor geurmarketing

Mensen kunnen ongeveer tienduizend verschillende geuren onderscheiden. En elke geur is in staat om ons gedrag en onze stemming te beïnvloeden. Je kunt dus gerust stellen dat onze reukzin primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van ons leven. Hoe zit dat precies?

Adem in, adem uit

In onze drukke, hyperactieve westerse cultuur krijgen we de hele dag door prikkels via beeld en geluid. Ook onze tastzin en smaakpupillen gebruiken we om prikkels te ontvangen. Onze reukzin lijkt hierin een ondergeschoven kindje. Toch is dit het enige zintuig dat 24/7 actief is. We ademen immers elke dag een paar duizend keer in en uit. Bij elke ademhaling worden onze geurreceptoren gevoed met informatie over onze omgeving: we ervaren geuren van plezier, gevaar en seksuele aantrekkingskracht.

Een boost voor je humeur

Geuren zijn in staat om onze stemming te verbeteren en ons humeur een boost te geven. Denk maar eens aan de geur van een vers gezet kopje koffie, van warme croissantjes uit de oven of een pan pas getrokken bouillon op het fornuis. Wedden dat je een gevoel van rust en thuiskomen ervaart? Precies! Dat is waarom slimme makelaars je adviseren om een appeltaart te bakken voordat de kijkers komen.

Gevaar

Er zijn meer van dit soort verbanden. Zo leidt de geur van een exotisch parfum of de lichaamsgeur van je geliefde tot intimiteit en romantiek. Terwijl onaangename geuren ons voor gevaar of ongemak waarschuwen. Het putje van de verstopte douche ruikt niet prettig, een verbrand broodje in je broodrooster evenmin. Op zulke geuren reageren we instinctief door direct in actie te komen en het gevaar te elimineren.

Emotionele reactie

Hoe werkt dat nou precies? Onze hersenen verwerken informatie die we via de zintuigen zicht, gehoor, tast en smaak ontvangen. Dat geeft een sensatie van herkenning, lees: een emotionele reactie. De reukreceptoren zijn direct aangesloten op ons limbisch systeem. Dat is het emotionele geheugencentrum in onze hersenen, waarin we gevoelens van geluk, angst, verdriet en plezier opslaan. Een heel belangrijk centrum, omdat emoties ons gedrag en herinneringen bepalen. Met geur werkt het in tegenstelling tot de andere zintuigen dus precies andersom: een geur roept eerst een emotionele reactie op. Pas daarna volgt de verstandelijke herkenning. Lavendelgeur is daar een goed voorbeeld van: je voelt eerst de ontspanning, pas daarna herken je het specifieke aroma. Probeer je maar eens voor te stellen hoe het is om niets te ruiken.

Principe van geurmarketing

De omgeving waarin je opgroeit vormt een gigantisch palet aan geurherinneringen. Dat verklaart waarom we sterke gevoelens van weemoed, geluk of verdriet krijgen bij het ruiken van een bepaalde geur: de geur van een muffe kelder, de kleedkamer van je voetbalclub of van frisgewassen beddengoed. Stuk voor stuk krachtige triggers om je terug te brengen naar een bepaalde periode in je leven. Kijk, dát is nou het principe van geurmarketing. We passen het toe in o.a. het hotelwezenwinkels en kantoren. Meer weten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Foto door Traksik op Pixabay