Met geurmarketing je omzet laten stijgen

Met geurmarketing je omzet laten stijgen

Winkels van de toekomst

De winkel op de hoek als fysieke locatie waar consumenten jouw producten komen kopen. Dat lijkt nu misschien een achterhaald fenomeen, gezien de rappe ontwikkeling van online shoppen. Dus einde oefening? Nee hoor! Door met geur in je winkel voor iets extra’s te zorgen, prikkel je de zintuigen. Hierdoor voelen klanten zich tijdens hun bezoek meer tevreden en zullen ze zich jouw merk, dienst of product beter herinneren.

Zorg voor extra beleving

De toekomstige winkel is meer dan een verkooppunt. Daar zijn de retail-deskundigen het inmiddels wel met elkaar over eens. Regelmatig valt dan ook de term ‘beleving’, misschien wel vaker dan je lief is. Belangrijk om vast te houden: zorg voor iets extra’s. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor: het toevoegen van nieuwe diensten, het creëren van ervaringen én… het prikkelen van de zintuigen.

Wat is je identiteit?

Op goed geluk een goochelaar in je winkel neerplanten, zodat er tenminste iets te beleven valt? Dat is meestal niet de oplossing. Als retailer zal je vanuit je eigen identiteit moeten denken. Denk eens na hoe je jouw winkel in de ogen van het publiek wilt profileren. En daarna hoe je die ervaring bij de klant kunt versterken. Een heel geschikte en moderne techniek is geurmarketing in je winkel.

Met geurmarketing je omzet laten stijgen | Natural Mood Makers

Invloed geurmarketing op koopgedrag

Onderzoek heeft aangetoond dat geurmarketing een positief effect heeft op het koopgedrag van de consument. De juiste geur kan het verblijf in een ruimte veraangenamen en zo heel subtiel de gemoedstoestand van de mensen beïnvloeden. Geen zintuig heeft namelijk zo’n sterke overtuigingskracht als geur. Geur heeft immers direct effect op hoe we ons voelen. Ken je dat gevoel zelf ook? Krijg jij geen goed gevoel als je versgebakken koekjes ruikt?

Verstandige retailers zetten geurmarketing in

Maar, hoe werkt het dan? Nou kijk, geur staat in direct contact met dat deel van onze hersenen dat emotie reguleert. We noemen dat ook wel het limbisch systeem. Geur roept dus altijd een emotionele reactie op; in feite is dat niets meer dan een reeks ervaringen en herinneringen. Een slimme retailer maakt daar dus handig gebruik van door een geur aan zijn imago te koppelen. Je kunt er met geur bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers zich relaxed voelen. Of juist voor alertheid en een vrolijk gevoel zorgen. De juiste geur zorgt ervoor dat bezoekers van je winkel zich prettig voelen en hun ervaring met je winkel positiever beoordelen. Werk je met natuurlijke geuren, dan zullen ook je medewerkers zich prettiger voelen – goed voor de productiviteit. Een verstandige beslissing. Daar kan geen goochelaar tegenop!

Voor grote en kleine retailers

O ja, ook goed om te weten: wij werken voor grote én kleine retailers. Meer informatie? Neem contact op met Natural Mood Makers!

(Foto: Andreas Lischka op Pixabay.com)