Als je niets kunt ruiken

Als je niets kunt ruiken

Geen reukzin

Van de jongeren (16 – 22 jaar) die meededen aan een onderzoek zei 53% liever geen reukvermogen te hebben, dan hun mobiel of laptop te moeten missen.

Wat je ook van die 53% vindt, een leven zonder reukzin is bepaald geen leuk vooruitzicht. Joke Boon kan erover meepraten. Zij is ervaringsdeskundige. “Het niet kunnen waarnemen van geuren”, zegt Joke in een interview in Trouw over haar ontbrekende reukvermogen, “betekent dat je veel mist van wat het leven leuk maakt. Vers gemaaid gras, een taart die nét uit de oven komt, je eigen baby, de kust: zaken waarvan de geur je opgewekt of juist een beetje weemoedig kunnen stemmen, en die vaak allerlei herinneringen oproepen, zonder dat je je ertegen kunt verzetten.”

Ook proeven lukt veel minder zonder te ruiken.

Een leven zonder neus betekent dus ook dat je geen frisse bosgeur na een regenbui of de geur van een met zorg klaargemaakte ovenschotel kunt opsnuiven. Tijdens een mooie wandeling door het bos kun je zonder reukvermogen daardoor heel sterk het gevoel krijgen dat je “iets” mist. Dat gevoel is natuurlijk allerminst aangenaam. Ook kun je daardoor je eetlust en smaak verliezen. Geuren versterken namelijk onze emoties, ze maken een positieve beleving veel intenser. En dat gaat onbewust. Joke Boon: “Niet kunnen ruiken betekent dat je ook veel minder smaken kunt proeven. Er ontbreken dus bijna twee zintuigen. En dat heeft veel meer impact dan je van te voren zou denken.”

Lavendel & Algemene voorwaarden | nieuws | afspraak | Natural Mood Makers

Geur = emotie

Wat is nu de relatie tussen bovenstaande verhaal van Joke en geurmarketing? Nou kijk, mensen beslissen naar aanleiding van de informatie die zij ontvangen via hun zintuigen. Marketeers maken daardoor met veel succes gebruik van de vijf zintuigen (horen, zien, ruiken, voelen, proeven) om een relatie met hun klanten op te bouwen. Het accent in hun uitingen lag lange tijd vooral op beïnvloeding via zicht en gehoor. Steeds vaker wordt nu echter ook geur ingezet als marketingtool. Want geur is immers emotie. Geuren halen herinneringen aan vroeger naar boven – veel meer nog dan beelden of geluid. Dit komt doordat ons reukorgaan in directe verbinding staat met ons limbisch systeem. Via dit systeem voelen we emotie en slaan we daaraan gekoppelde herinneringen op. Een specifieke geur, zoals bijvoorbeeld een kast waarin bepaalde levensmiddelen werden opgeslagen kan ons weer terugbrengen naar onze kinderjaren toen we bij onze grootmoeder op bezoek waren.

Geuren voor in jouw winkel.

Wil jij weten hoe je klanten op een plezierige wijze langer in je winkel houdt? Vraag Natural Mood Makers welke geur jouw potentiële klanten in een betere gemoedstoestand brengt. Een afspraak is zo gemaakt! Oh ja, en iedereen die moeite heeft om zich los te maken van zijn mobieltje zouden wij willen adviseren: haal eens even diep adem en geniet van de geuren om je heen. Je zult merken dat dit je leven verrijkt!

(foto: Joshua Reddekopp op Unsplash)